Majątek trwały oraz zasady inwentaryzacji w JSFP z uwzględnieniem aktualnych interpretacji oraz uwag służb kontrolnych
Termin: 26.09.2022 r.
Zajęcia odbywać się będą online w godzinach 09.00 – 14.00
CEL SZKOLENIA
Celem szkolenia jest przedstawienie zagadnień związanych z ewidencją i właściwym ujęciem środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych w budowie, które zawsze budziły oraz budzą wiele wątpliwości w pracy osób odpowiedzialnych za majątek jednostki. Bardzo ważnym zagadnieniem, z którym na co dzień spotykają się pracownicy zarówno działów księgowości jak i pracownicy, którym powierzono gospodarowanie mieniem, jest prowadzenie właściwych ewidencji, właściwa klasyfikacja majątku w zależności od źródeł ich finansowania, ulepszenia i remonty środków trwałych czy wycofanie ich z ewidencji, likwidacja oraz ich prawidłowa inwentaryzacja. Szkolenie dotyczące przedstawionych zagadnień przybliży obowiązujące uregulowania prawne w taki sposób, aby pomów w praktycznym ich stosowaniu i wprowadzeniu w tym zakresie odpowiednich wewnętrznych uregulowań.
GRUPA DOCELOWA
Szkolenie adresowane jest do skarbników, księgowych i innych pracowników komórek finansowo- księgowych administracje centralnej oraz samorządowych jednostek budżetowych i jednostek im podległych, w tym szczególnie dla: urzędów wojewódzkich, miast i gmin, starostw powiatowych, urzędów gmin oraz samorządowych centrów usług wspólnych (CUW-y) i biur obsługi finansowej jednostek zarządzających i wynajmujących mienie skarbu państwa i mienie komunalne, zarządów nieruchomościami, jednostek oświaty, pomocy społecznej, urzędów pracy, sądów, prokuratury, służb mundurowych, KAS, RIO, NIK, ZUS, KRUS oraz dysponentów państwowych funduszy celowych agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej i państwowych osób prawnych.
PROGRAM
I. Zasygnalizowanie zasad rachunkowości w zakresie środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz pozostałych środków w tym miedzy innymi:
1. Zasady wynikające z ustawy o rachunkowości i rozporządzenia Ministra Finansów. oraz z ustawy o
podatku dochodowym od osób prawnych.
2. Wyjaśnienia Krajowych Standardów Rachunkowości w Nr 11 „Środki trwałe”
3. Zasady gospodarowanie majątkiem w systemie kontroli zarządczej.
4. Ewidencja środków trwałych:
a) zasady ewidencji środków trwałych w księgach rachunkowych.
5. Różnice między ulepszeniem a remontem w środkach trwałych (praktyczne porady).
6. Ewidencja, finansowanie i rozliczanie środków trwałych w budowie (inwestycje):
a) zasady finansowania i rozliczania środków trwałych w budowie (inwestycje),
b) obieg dokumentów i odpowiedzialność w procesie inwestycyjnym – protokoły OT, PT, MT, LT.
7. Wartości niematerialne i prawne (ewidencja, amortyzowanie i umarzanie):
a) pojęcie wartości niematerialnych i prawnych. oraz zasady amortyzacji i umarzania,
b) licencje na użytkowanie programów komputerowych (jakie paragrafy należy stosować?).
8. Pozostałe środki trwałe (szczegółowa ewidencja ilościowo – wartościowa):
a) ewidencja i umarzanie pozostałych środków trwałych,
b) ewidencja ilościowa środków trwałych a wykorzystanie zasady istotności,
c) zakres informacji ujmowanych w indywidualnych kartotekach wyposażenia,
d) dopuszczalne uproszczenia w prowadzeniu ewidencji składników majątku trwałego o niskiej wartości
początkowej wynikające z uor. (przykłady).
9. Zasady likwidacji majątku (jakie dokumenty i kto podejmuje decyzje?).
10. Kto ponosi odpowiedzialność za aktywa trwałe w jsfp?
II. Inwentaryzacja - zasady oraz sposób przeprowadzenia i udokumentowania oraz nieprawidłowości wykazywane przez służby kontrolne w zakresie organizacji i przeprowadzania inwentaryzacji – odpowiedzialność poszczególnych osób:
1. Funkcje i cele inwentaryzacji, inwentaryzacja jako element rachunkowości jednostki
2. Organizacja inwentaryzacji ,przebieg i jej udokumentowanie.
3. Wewnętrzne regulacje w zakresie inwentaryzacji - istotne elementy instrukcji inwentaryzacyjnej.
4. Metody( rodzaje, sposoby) oraz terminy i częstotliwość przeprowadzania inwentaryzacji wg uor.
5. Inwentaryzacja drogą spisu z natury:
a) prace organizacyjne przed spisem (na co należy zwrócić szczególną uwagę),
b) zespoły spisowe – zadania i odpowiedzialność,
c) końcowe rozliczenie spisu z natury.
6. Zasady inwentaryzacji drogą potwierdzenia sald (niezbędna dokumentacja).
7. Jakie składniki podlegają inwentaryzacji w drodze weryfikacji?
8. Prawidłowe rozliczenie inwentaryzacji, ustalenie ewentualnych różnic i opracowanie prawidłowej
dokumentacji poinwentaryzacyjnej.
9. Rola i odpowiedzialność za inwentaryzację kierownika jednostki oraz głównego księgowego oraz
pozostałych pracowników.
10. Zwrócenie uwagi na ważniejsze nieprawidłowości wykazywane przez służby kontrolne.
11. Przypadki naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zakresie inwentaryzacji.
12. Panel dyskusyjny.
WARUNKI UCZESTNICTWA
Koszt
- 1 osoby – 390 zł netto + 23 % VAT
Do podanej wyżej ceny nie doliczamy podatku VAT w przypadku, kiedy uczestnictwo w szkoleniu finansowane jest co najmniej w 70 % ze środków publicznych.
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu, materiały szkoleniowe, certyfikat ukończenia szkolenia. Do podanej wyżej ceny nie doliczamy podatku VAT w przypadku, kiedy uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych.
Płatności: należy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia 5 dni przed terminem szkolenia - na wskazany na potwierdzeniu numer konta.
Warunki rezygnacji: rezygnacje przyjmujemy pisemnie nie później niż na 5 dni roboczych przed terminem szkolenia. Po tym terminie rezygnacja wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów szkolenia w 100 %. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.
Zgłoszenie powinno zawierać: temat szkolenia, datę szkolenia, imię i nazwisko uczestnika, dane do wystawienia faktury.
Dwa dni przed szkoleniem uczestnik otrzymuje materiały szkoleniowe oraz link z dostępem do platformy szkoleniowej.
Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia lub jego odwołania, w przypadku gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie mógł go przeprowadzić.
Zgłoszenie uczestnictwa (karta zgłoszeniowa)
Kontakt
Zgłoszenia przyjmuje i szczegółowych informacji udziela:
Robert Witkiewicz
tel. (22) 46-49-718
fax (22) 46-49-752
e-mail: robert.witkiewicz@irip.pl